fredag 7 april 2017

Blommig Fredag 7 april Fröer, eller vårplantor, jag inte kan vara utan

Oj, vad ska jag välja? Tar mig en funderare. Kommer på att de här
har jag inte varit utan en enda sommar så länge som jag har haft min kolonilott.
Och de följer mig nu till odlingslott och balkong.

En solros, eller flera, av olika slag är alltid lika spännande.
Särskilt de där jättehöga - att ett litet frö kan bli en så maffig planta!
Och fåglarna tackar särskilt varje höst och vinter.




Vivor köper jag alltid så fort de dyker upp. Först gläder de mig på balkongen.
Sen åker de ner i jorden, blommar ibland några år, ibland ser jag dem aldrig igen.
Här är den första för i år. Hoppas verkligen att den blir långvarig, så fin.



Alltid luktärter, helst på balkongen! Fast det blev inte så lyckat
förra sommaren där jag nu bor. För torrt och för blåsigt, förmodar jag.
Eventuellt får det bli en annan klängare i år, för nåt måste det bli på spaljén.




Sommardahlior brukar jag fröså. Just den här köpte jag dock i kruka.
Jag var så glad i den, men tyvärr fick den mjöldagg efter bara någon månad.



Alltid nåt ätbart, förstås. Bland annat är jag aldrig utan mangold och
gräslök. Och så gillar jag tagetes! Älskar att fröså olika sorter.


5 kommentarer:

Carina sa...

Så många fina exempel :) Tack för påminnelsen om solrosorna - de brukar jag förgro så här års. Dahlian var ursöt så synd att den inte klarade sig.

Ha det gott! Carina

Maggan sa...

Vilken vacker Viva men även Dahlian är otroligt vacker.Solrosor var det många år sedan jag hade dessa fina gula solar som de bjuder oss på och även goda fröer till våra bevingade vänner.
Ha det gott/Margareta

Villrose sa...

Erteblomster må med, der er vi enige!
Dahlia har jeg sådd med hell flere ganger. Ikke i år, siden jeg har bestilt så mange knoller...
Av solsikke skal jeg så en nydelig 'Vanilla Ice' og en mørk rødbrun sort i krukker :)
God helg!

Gunilla sa...

Underbara bilder.
Jag har svårt att välja någon favorit alla är så fina.

Ha det gott

Anni sa...

Njuter av sommarkänslan i dina bilder och längtar efter att få sätta tänderna i fin mangold.
Väldigt vacker sommardahlia, med de rödstänka kronbladen!