söndag 12 februari 2017

Blommig Fredag 10 februari 2017 - I år ska jag ...

I år ska jag vara med i Blommig Fredag! Premiär för mig!

Har tassat runt lite hos er och imponerats av era projekt, bilder och hur ni skriver. För mig blir det en utmaning, förutom fotandet, att även skriva i min blogg, det har jag inte gjort så ofta. Hittills har jag haft den huvudsakligen för att vara med i fotoutmaningen 365 Bilder. Där finns också några vilsna gamla inlägg i Efit, Ett foto i timmen.

Nu ska det alltså även blomma i min blogg!

I år ska jag lämna min kolonilott som jag har haft i Söderbrunn på Djurgården i Stockholm i nära tjugo år. Om inte hjärtat går helt sönder ... Men jag orkar helt enkelt inte längre. Det är för stort, det är för mycket jobb och för lite njutning. Utom när hallonhäcken ger ger överdådigt och ljuvliga aroma mognar i äppelträdet. Ska jag verkligen kunna lämna?








I år ska jag se till att det inte kommer att se ut så här på lotten - övervuxet med ogräs! Så var det förra året när jag inte orkade börja förrän i juni och fick ett helvete att reda upp det. Ska jag lämna över lotten måste den vara i skapligt skick.



I år ska jag istället för den tämligen stora lotten i Söderbrunn sätta igång med två små odlingslotter, bara 2x3 meter, som jag har fått alldeles i närheten av där jag nu bor i Nockeby. Det blir bra det med, blommor i den ena och diverse ätbart - vitlök!! - i den andra.



I år ska jag dessutom åta mig att sköta om en eftersatt rabatt vid boulebanan utanför mitt hus. Andra hyresgäster har skött den förut men de brukar nu sedan flera år trädgården i himlen. Så få se om jag lyckas få nån ordning på den. Det fina i kråksången är att jag kan flytta hit diverse plantor från min lott när jag lämnar den i höst.



Tycker att veckans tema I år ska jag ... passar utmärkt för att börja äventyret med Blommig Fredag!

                                                                                                        Blommig Fredag - I år ska jag ...

4 kommentarer:

Anni sa...

Ja du, det känns lite sorgligt även för mig att du ska lämna lotten. Där har vi haft mycket roligt! Kommer aldrig att glömma den arbetsdagen då jag sågade friskt i ditt äppelträd :-)
Dina nya lotter är ynkligt små i jämförelse, men kan säkert ge mycket glädje och en bra skörd!

Susie på Stjärnarve sa...

Vad kul att du hittat till min blogg...och vad kul att du kände till Podengos - det är inte många som gör!
Har tittat runt lite hos dig, men för att se ALLT så måste man nog vara ledig en vecka. Du har ju lagt ut otroligt med vackra bilder, men är man aktiv i hobbyn så är man!
Det där med ogräsodling var tidigare nått jag ägnade mig mycket åt, men efter att ha fått problem efter en operation för två år sen så har jag fått ta det lite lugnare. Trodde faktiskt att jag hade tröttnat på min hobby, men nu när jag nästan inte läcker sårvätska alls så har jag kommit igång igen. Var faktiskt ute alldeles nyss och sågade lite på mina buskar och träd..... så nu är jag belt slut!
KRAM
Susie

Janicke sa...

Å ja minns, Anni, när jag såg ett jättestort risknippe med två ben komma vandrande. Du gick o hävde ut eländet över staketet å där kom Agneta med kärran o körde upp alltihop till brännhögen.
Å Johan hade en smartphone, en nyhet då, å vi såg gps-en zooma in boden där vi stod medan det regnade. Å åt världens godaste äppelkaka!
Glömmer aldrig hur fint ni ställde upp när jag hade så ont i foten ♥ ♥

Susie, så kul att du tittade in hos mig! Har sett dina kommentarer hos Anni genom åren och tycker så mycket om "Stjärnarve". Nu vet jag att det ligger på Gotland, en dröm för mig!

Susie på Stjärnarve sa...

Janicke,
Så kul att du gillar vårt ställe; Stjärnarve! Ja, i alla fall namnet på det!!
Hoppas du kommer till Gotland någon gång, man blir helt klart förälskad i ön - det blev vi!!!
Jag återkommer gärna till din blogg, så jag har lagt in dig på min lista.
KRAM
Susie